Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Nateno
Berichten:5
Lid geworden op:05 Nov 2015, 09:11
Locatie:Leuven
Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Nateno » 05 Nov 2015, 09:47

Hey allemaal!

Ik ben nu 22 en ik heb oorsuizingen.
Als tiener ben ik altijd heel voorzichtig omgegaan met mijn oren, ik droeg quasi als enig van mijn vrienden altijd oordopjes op feestjes (ondanks het vervelende effect dat je niet veel meer verstaat van conversaties) en ik zette mijn
iPod steevast op het allerzachtste volumestreepje. Na één keer mijn oordopjes vergeten te zijn in een luide karaokébar op schoolreis in Italië, was het van dat: ik had een hele week een piep die gelukkig wegging maar vanaf toen hoorde ik een lichte ruistoon in mijn rechteroor als ik in bed lag.
Ik heb altijd veel muziek gespeeld en gemaakt en ook daar kwam ik in de jaren daarop regelmatig in contact met (te) luide bronnen.
Het was vaak dat ik na een muzieksessie van 5u (van toch wel rond de75-85db, het het nagemeten achteraf) wel een soort vermoeid effect had in mijn oren waarbij ze raar aanvoelden.
Na een maand heel intensief met muziek te zijn bezig geweest in maart 2015, merkte ik opeens een drukgevoel op in mijn oren en bleek de suizing in mijn rechteroor veel luider (overdag hoorbaar als er maar weinig achtergrondlawaai is), ook bleek er een klein golvend piepje op de achtergrond te zitten.
De eerste maanden kon ik mij nog afleiden omdat mijn studies serieuze aandacht vereisten, maar hierna was het vakantie en dat moet zowat de meest deprimerende periode uit mijn leven geweest zijn.
De druk in mijn oren werd na een vliegtuigreis alleen maar vervelender en het deed écht serieus veel pijn, tot een niveau waarbij ik er echt om moest wenen en het uitstraalde naar mijn hele kaakgewricht. Op dat punt was ik totaal niet meer bezig met de ruis in mijn oren. Hoe meer ik mijn oren probeerde te 'ploppen', hoe minder dit lukte. Dat ik elke dag een serieuze paniekaanval kreeg hielp natuurlijk niet echt en is achteraf gezien misschien wel één van de redenen dat het toen zo erg was.

Na deze gefaalde vakantie ben ik natuurlijk meteen naar de NKO gegaan. Deze kon mijn geruststellen dat de druk in mijn oren reëel was (mijn buis van Eustachuis werkt niet goed, en ze kon een lichtte onderdruk meten op mijn trommelvliezen) en dat dit weg moet gaan met het verstrijken van de tijd. Ik vermoed zelf dat deze druk mss ontstaan kan zijn doordat ik zo geconcentreerd ben op mijn oren en daardoor de natuurlijke werking van mijn buis van Eustachius mss wat verward heb.
Nu, twee maanden na het bezoek aan de NKO, denk ik dikwijls uren niet aan de druk in mij oren en ben ik serieus gerustgesteld, ik heb al een maand geen paniekaanvallen meer gehad en ik ben er gerust op dat ik de druk over een jaar ofzo totaal niet meer zal hebben.
[color=#008040]TIP 1: DUS VOOR MENSEN MET DRUK IN DE OREN: DIT IS EEN PROBLEEM DAT MSS WEL VEROORZAAKT WORDT DOOR TINNITUS MAAR ZEKER TE VERHELPEN IS! DRUKGEVOEL IN DE OREN IS ZOALS MIJN NKO ZEI IMMERS GEEN PROBLEEM MET ZENUWEN EN VERKEERDE SIGNALEN, HET IS ALTIJD REËEL![/color]

Nu de reëele pijn min of meer op de achtergrond is, komt dat andere probleem weer op de voorgrond. Waar ik vroeger wakker lag door druk in de oren, is het nu de ruis/lichte piep in mijn oren die mij in mijn bed ambeteert en mij overdag stress bezorgt. Ik besef dat dit niet op te lossen zal zijn en probeer hier positief mee om te gaan.
[color=#008040]TIP 2: Iets wat bij mij helpt is mij in te beelden dat het suizen eigenlijk niet veel verschilt van een kalm stromend riviertje dat eerder rustgevend is en dat de piep overeenkomt met het geluid vaan een beeldbuisTV van vroeger en dat ook dat geluid perfect te negeren viel.[/color]
[color=#008040]TIP 3: Iets wat ook zeker van pas komt is altijd een achtergrondgeluid op de achtergrond hebben: ik breng de dag nu door met de radio en dit helpt zeker.[/color]
Sommige mensen zeggen ook wel eens (op tinnitustalk.com bijvoorbeeld) dat je gewoon druk bezig moet blijven voor afleiding, maar ik vind niet dat je je leven echt moet veranderen door tinnitus want dan ben jij niet meer echt de baas over je oren maar omgekeerd.
[color=#008040]TIP 3: iets wat énorm helpt voor mij, is sporten. Sinds ik écht overdag last heb van de oorsuizingen sinds een maand of drie, doe ik elke ochtend een halfuur tot een uur actief aan zeer intensieve fitness/lopen tot ik uitgeput ben. Tot een uur of twee hierna ben ik lichamelijk zo uitgeput (+ de vrijgekomen endorfines etc...) dat het oorsuizen ook serieus op de achtergrond gaat en ik een serieuze 'chill' krijg die ik lange tijd daarvoor door de tinnitusstress niet meer had.[/color]

Ondanks deze lichte succesjes de laatste tijd kan ik niet ontkennen dat ik bij momenten nog altijd doodsbang ben voor mijn orensuizen/druk.
Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaren gespaard om deze zomer (het jaar van mijn afstuderen) een rondreis door Amerika te kunnen maken en ik heb superveel schrik dat al deze moeite vergeefs gaat zijn als
ik net zoals vorig jaar weer meer last krijg door de vliegtuigreis en mijn vakantie juist de slechtste tijd gaat zijn omdat ik op vakantie volop de tijd heb om over mijn oren na te denken.

[color=#0000BF]VRAAG 1: hebben jullie tips om in vrije tijd, wanneer je er meer aandacht aan kan besteden en het dus harder markt, om te gaan met tinnitus?
VRAAG 2: ik heb veel goeds gehoord over TRT en relaxatietherapie. Heeft er hier iemand ervaring mee en weet er iemand hoe ik hiermee kan beginnen?[/color]

Bedankt allemaal!
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Barre » 05 Nov 2015, 12:32

Hallo Nateno,

Dat drukgevoel op de oren hebben aanvankelijk veel mensen, ik had het ook de eerste weken/maanden en kan inderdaad zeer lastig zijn, na een tijdje verdwijnt het, ik heb nu nog af en toe heel even en het lijkt bij mij stressgevoelig, mijn dokter zei dat dit waarschiijnlijk is, zoals je zelf al aangaf, omdat je focus zo hard ligt op je oren dat je elke kleine verandering meteen opmerkt, het is zelfs mogelijk dat iedereen dit heeft maar de meeste mensen letter er niet op en 'filteren' het er uit, maar het gaat over in ieder geval.

vraag 1: ik probeer wat bezig te blijven op luidere dagen, klusjes in het huis, wandelingen maken met de hond, op de PC wat gamen ofzo, alles wat je zinnen wat kan verzetten helpt bij mij.
vraag 2:dit wordt op verschillende plaatsen gegeven in Belgie, hou wel rekening met een lange wachtlijst van een paar maanden
http://www.uza.be/behandeling/tinnitus-oorsuizen
http://car.slp-gent.be/tinnitusdienst
http://www.insentis.be/
Anna1983
Moderator
Berichten:36
Lid geworden op:01 Nov 2015, 18:14

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Anna1983 » 05 Nov 2015, 14:28

Supergoed tips nateno!! Dank daarvoor!! Er zullen veel mensen blij zijn met jouw waardevolle tips!
Als antwoord op vraag1:
Ik probeer zelf altijd om mezelf gerust te stellen met de gedachte dat je nu eenmaal goede en slechte dagen hebt. Een vraag aan jou; hoe denk je dat het komt dat je er op rustigere dagen meer last can kan hebben?
(Juist, misschien omdat je minder afleiding hebt ;-)
Als achtergrond altijd een rustig muziekje aan kan zeker helpen!
Vraag 2: ik ben ook bij insentis geweest, goede begeleiding.
Echter heeft het boekje 'eerste hulp bij oorsuizen' van Olav wagenaar mij gebracht waar ik naar zocht.

Barre heb je dit boek ook eens gelezen?

Toen ik dit boek net uit had voelde ik me een ander mens. De theorie van Olav wagenaar kan je goed inzicht geven in waarom tinnitus op de ene dag meer last veroorzaakt dan de andere dag, en ook, hoe je daar zelf toch enigszins invloed op kan hebben!
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Barre » 05 Nov 2015, 15:09

Nee nog niet gelezen Anna maar ken het boek wel van naam, misschien eens proberen dan.

Heb wel het boek Tinnitus Retraining Therapy: implementing the neurophysiological van Jastreboff en Hazell gelezen, is wel in het Engels maar geeft ook een goed inzicht wat tinnitus met je doet en waarom je er last van hebt en andere mensen helemaal niet.
Nateno
Berichten:5
Lid geworden op:05 Nov 2015, 09:11
Locatie:Leuven

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Nateno » 05 Nov 2015, 16:28

Hey Barre,
ja dat bezig blijven helpt inderdaad. Pc gamen helpt heel erg bij mij (zorgt vaak dat je even in een totaal andere wereld zit) maar is ook niet altijd mogelijk, als ik op vakantie ben wil ik ook nog wat sociaal blijven :p
Bedankt voor de nuttige links, is het lezen van het boek over TRT ook nuttig geweest voor jou? Ik weet nog niet of ik de stap naar begeleiding durf zetten, om de een of andere reden wil ik het eerst zelf proberen aan te pakken aangezien je er in het dagelijkse leven toch ook alleen voor staat :-)

En Anna,
Ja, op vakantie heb je echt momenten dat je niks kan doen. Die onbeperkte tijd om na te denken over je oren en alles heel nauwkeurig te ervaren heb ik als heel angstaanjagend beschouwt, zeker omdat het fysiek serieus pijn begon te doen door die fixatie op de druk in mijn oren.
Maar het heeft dus inderdaad allemaal met fixatie te maken. Ik ben benieuwd of er truukjes zijn om toch in stilte in de natuur te kunnen wandelen, in de zon zitten en helemaal niks te doen zonder steeds op mijn oren uit te komen. Ik heb het gevoel alsof het ontwijken van de tinnitus ook niet veel effect heeft, je kan eeuwig de tinnitus ontvluchten door steeds in geluidrijke omgevingen te zijn maar in the end moet je er gewoon mee leren leven, ongeacht wat je aan het doen bent, maar net dat is soms moeilijk :-)
Ik ga het boekje van Olav Wagenaar zeker ook is bekijken.

Bedankt allemaal! Alleen al erover kunnen praten met jullie voelt enorm goed aan! Aarzel niet om mij een berichtje te sturen mochten jullie ooit is een minder dagje hebben!
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Barre » 05 Nov 2015, 17:35

Het boek is vooral geschreven voor TRT consulenten en niet voor patienten maar het is niettemin zeer interessant om te begrijpen wat er in ons hoofd omgaat en hoe alles gelinkt is aan het limbisch systeem, en hoe je langzaam je hersenen kan 'hertrainen' het tinnitusgeluid als iets neutraal te gaan beschouwen.

Als je wat Engels kan raad ik zeker aan dit eens te lezen Nateno, ik zie dat je Tinnitustalk kent, dan heb wel waarschijnlijk al gehoord van Dr Nagler, hij heeft dit geschreven :
http://www.actiononhearingloss.org.uk/c ... ferer.aspx
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Bert » 05 Nov 2015, 21:29

Bedankt om je verhaal met ons te delen, Nateno! Jouw tips zullen heel erg nuttig zijn voor andere jongeren.

Probeer in je vrije tijd genoeg afleiding te hebben. Als je met iets leuks bezig bent, zal je zien dat je minder let op je oorsuizen. Probeer ook dingen te doen die je echt tof vindt. Dat straalt zich namelijk af op je oorsuizen: als je blij bent, zal je minder last hebben van je oorsuizen.

TRT heb ik zelf niet geprobeerd, maar je vindt wel een interessante video op de website: http://detuutvantegenwoordig.be/home/wat-is-trt-video.

Zelf heb ik wel relaxatietherapie gevolgd. Daar ben ik enorm tevreden over! Bij mij heeft het echt geholpen. Sinds ik die therapie gevolgd heb, gaat het veel beter me me en kan ik de tuut beter negeren. Het heeft voor een soort van 'klik' gezorgd. In relaxatietherapie leer je hoe je je ademhaling kan controleren en hoe je bijgevolg je stressniveau naar beneden kan halen. Dit alles zorgt ervoor dat je je tinnitus veel beter kan controleren, zodat het veel draaglijker wordt.
Tom1983
Berichten:4
Lid geworden op:03 Nov 2015, 19:13

Re: Oorsuizen+druk in oren: TIPS + vragen

Berichtdoor Tom1983 » 09 Nov 2015, 19:44

Nateno,

Maak je niet ongerust, ik heb ondertussen 4jaar ongeveer hetzelfde probleem als jij, maar die druk op oren en kaken
verdwijnt vanzelf. Ik heb er al een hele tijd geen last meer van. Enkel inderderdaad als je wat meer gespannen bent,
dat er een lichte druk op vooral mijn rechter oor staat. Maar zeker niet meer zoveel dat het pijn doet.

Goede moed!

Terug naar “Jouw verhaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten