Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Tinnedus
Berichten:3
Lid geworden op:04 Nov 2015, 15:37
Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Tinnedus » 04 Nov 2015, 15:50

Als moeder van een kind met tinnitus lees ik eigenlijk nooit "DJ's, zet de muziek wat zachter"! Altijd moeten wij als burger "oordopjes dragen"...onlangs heeft mijn zoon tinnitus opgelopen tijdens een fuif. Hier had hij zijn op-maat-gemaakte-oordopjes van bijna 150 euro 5 minuutjes voor tijd uitgedaan. Blijkt dat er op die fuif behoorlijk boven de limiet van 100 dB muziek werd geproduceerd....waarom is dat nodig? Ik zou liever een reclamestunt zien naar de muziekbrengers "zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!" maw zet de knop/stop zo dat de muziek onder de 90 dB blijft; zorg dat de jeugd ook zonder oordopjes kunnen uitgaan...en ik ben ervan overtuigd dat dit [color=#FF0000]een wens is van hééééél veel ouders[/color]!!!!
Matthijs
Berichten:2
Lid geworden op:04 Nov 2015, 16:18

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Matthijs » 04 Nov 2015, 16:23

Beste,

Hetgeen je zegt is natuurlijk waar, het mes snijdt aan 2 kanten:

- wij moeten er voor zorgen dat onze oren beschermd worden,
- maar aan de andere kant moet er natuurlijk meer controle gebeuren op fuiven of feestjes en festivals wat de dB's betreft.

Voor zover ik weet is er nu een verplichte limiet van 100 dB, maar helaas ziet niet iedereen daar zo sterk op toe.
Mijn oordoppen dempen 22 dB (de sterkste filter voor op maat gemaakte oordoppen (type MEP-2), maar als je inderdaad fuiven hebt waar men 110 dB of meer draait hebben je dure oordoppen al snel hun effect verloren, rekening houdend met het feit dat alles boven 75 - 80 dB al schadelijk kan zijn voor je oren.
Tinnedus
Berichten:3
Lid geworden op:04 Nov 2015, 15:37

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Tinnedus » 04 Nov 2015, 16:32

De wetgeving rond de decibels is zeer ingewikkeld: als...dan...en als...dan... Het enige dat ik onthouden heb is dat meestal 90 dB toegestaan is, maar dat de gemeente de toelating moet geven op de aanvraag om 100 dB te mogen produceren...daar begint de verantwoordelijkheid al...en controle op de metingen op die fuiven? de politie rukt enkel uit als er op dat moment klachten zijn van de bewoners in de buurt. Controle door de overheid gebeurt maar heel sporadisch...jammer toch allemaal...controle door de gemeente, daar heb ik nog niet van gehoord...Bedankt voor uw reactie!
Matthijs
Berichten:2
Lid geworden op:04 Nov 2015, 16:18

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Matthijs » 04 Nov 2015, 16:38

Wat ik uit mijn ervaringen nog kan meegeven als reactie op je post is het volgende:

Ik heb eens een kerel van de Security zien rondlopen met een dB-meter, op verschillende afstanden van de boksen en op verschillende tijdstippen van de avond/nacht.
Maar inderdaad zoals je zegt, dat zal wel de uitzondering zijn...

Spijtig dat hier niet strenger op gecontroleerd wordt, of dat boksen niet gewoon gelimiteerd worden.
Ansofie
Moderator
Berichten:8
Lid geworden op:02 Nov 2015, 22:46

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Ansofie » 04 Nov 2015, 17:26

Dag Tinnedus,

Dank je om jouw mening hier weer te geven! Het is inderdaad frustrerend dat de moeite slechts van één kant lijkt te komen. Zelf zie ik ook de meerwaarde niet om meer dan 100 dB te produceren tov 90..De muziek wordt er niet beter door. Het kan in tegendeel pijn gaan doen. Spijtig genoeg beseffen veel mensen dit nog niet. Met oordoppen met filters kan je zelfs beter genieten en elkaar beter verstaan vind ik zelf. Eigenlijk zou iedereen het gewoon eens een keertje moeten kunnen proberen hé!

Dit neemt echter niet weg dat we zelf ook voor onze oortjes moeten zorgen door bv je MP3 niet volledig open te draaien of een koptelefoon te gebruiken in de plaats van oortjes.

Groetjes!
Nateno
Berichten:5
Lid geworden op:05 Nov 2015, 09:11
Locatie:Leuven

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Nateno » 05 Nov 2015, 10:16

Ik vind zeker dat je een punt hebt! Muziek moet zo luid niet staan! Maar hier moet inderdaad een degelijke wetgeving om bestaan. Ik heb zelf een aantal feestjes georganiseerd en wij hielden ons mooi aan de 95db norm,
maar zelfs dat is eigenlijk veeeeeeel te luid!
Waarom we de muziek niet zachter zetten? Mensen willen de muziek kunnen 'voelen' en als ze dat bij ons niet konden, gingen ze hun heil wel ergens anders opzoeken en gingen wij niet uit de kosten.
Wat mij wel steeds opviel is hoe weinig mensen, na alle aandacht die er al aan gegeven is, oordopjes dragen. Een oplossing die het voelen en toch een gezonde hoorbeleving oplost.

Iets wat mij ook stoort, voor mij zelf persoonlijk, is hoe weinig aandacht er in het onderwijs aan gegeven wordt.
Ik zie overal campagnes met fluo hesjes en dat kinderen moeten opletten in het verkeer. Nu we spreken over 4743 mensen die zwaargewond raken in het verkeer jaarlijks. En begrijp mij niet verkeerd, dat is heel erg en steeds té veel.
Ikzelf heb minstens 5 keer seksuele opvoeding gehad voor ik ook maar één keer seks had gehad en dat terwijl in België de meestvoorkomende soa's (Chlamydia, gonorroe en syfilis) slechts bij rond de 6000 mensen voorkomen.
Maar als ik dan wat cijfers opzoek over tinittus merk ik dat 30% van de volwassen bevolking dit heeft, 5% heeft er echt last van. Dat geeft langs de ene kant hoop (83,33% van de mensen met T. vinden dit niet erg storend) maar langs de andere
kant wil dat wel zeggen dat 550000 mensen last hebben van tinnitus. 550000 mensen die hierdoor hun leven beïnvloed zien, heeft het dan geen zin om dit veel uitgebreider in het onderwijs in te brengen en dit ook een plaatste te geven naast verkeersveiligheid en seksuele opvoeding. Door het consequent van in de lagere school al te benadrukken dat je maar één paar oren hebt zodat dat aantal in de toekomst sterk omlaag kan! Het is maar een idee...

groetjes! :D
Ananas
Berichten:51
Lid geworden op:03 Nov 2015, 18:15
Locatie:Geel
Contact:

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Ananas » 23 Nov 2015, 11:45

Wat ik ervaren heb is dat in veel gevallen de muziek inderdaad altijd absurd luid staat. Maar echt veel te absurd luid.
Zo had ik bijvoorbeeld in Walibi 1 jaar geleden bij het vuurwerk enorm veel last van het lawaai. Niet van het vuurwerk, maar van de absurd luide muziek! Graspop valt er bij in het niets!
Maar aan de andere kant is het voor sommige zaken heel erg moeilijk om een acceptabel volume te krijgen, bijvoorbeeld doedelzakspelers zitten standaard al ruim boven 100db! (en ik heb samengewoond met een doedelzakspeler...). Of een drumstel, dat gaat ook al snel naar de 90-110db.

Maar ik vind het inderdaad ook dat er én meer aandacht voor gehoorschade moet komen (gehoorlessen op school), meer begrip voor tinnitus moet komen én vooral dat er meer focus gegeven wordt op het verzorgen van je oren. Op elk optreden/festival moet je nu al gratis oordopjes krijgen als de muziek te luid is, maar waarom niet verplichten dat ze deze ook effectief moeten uitdelen (bv. bij het binnenkomen)? Ik weet nog dit jaar dat ik naar een festival ging (Alcatraz, in Kortrijk), en in onze groep was er een jongen die voor de eerste keer naar een festival ging. Ik heb heb nog expliciet moeten zeggen ga achter oordopjes, anders had hij er nooit bij nagedacht! Een deel van de groep (en een van mijn beste vrienden trouwens ook) kan het helemaal niets schelen qua gehoor en ze gaan heel dicht aan een podium staan en er dan nog eens zonder bescherming ook... maar da's natuurlijk hun keuze, ik heb hun al tientallen keren gewaarschuwd...

Veel mensen hebben niet door hoe ver de gevolgen van gehoorschade gaan, helaas!
Wil je gewoon eens praten of zoek je wat steun? Je mag mij altijd contacteren via PB!
[size=85]
You are not alone. Kop op, het wordt beter! I promise.[/size]
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Barre » 23 Nov 2015, 13:01

Volledig mee akkoord wat Nateno en Ananas schrijven !

Ongelooflijk hoe weinig erover bekend is, maar jonge mensen denken nu eenmaal dat ze onverwoestbaar zijn...tot het te laat is.

Mij is altijd gezegd pas op met lawaai want daar word je doof van op latere leeftijd, als je dat tegen een 16-jarige zegt maakt dat weinig indruk, maar over tinnitus wordt bijna niet gesproken, de meeste van mijn vrienden en kennissen hadden er zelfs nog nooit over gehoord toen ik zei dat ik het had, en degene die er van hadden gehoord denken dat het tijdelijk is, de disco tinnitus, of dat je het gemakkelijk kunt negeren, tot ik het geluid liet horen dat ik 24/7 in mijn hoofd heb, toen keken ze wel op om daarna vervolgens zonder oordoppen 3 dagen naar Tomorrowland te gaan...zucht, er is nog veel werk te doen op dit vlak..
Ananas
Berichten:51
Lid geworden op:03 Nov 2015, 18:15
Locatie:Geel
Contact:

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Ananas » 23 Nov 2015, 13:54

Mensen gaan er van uit dat het ergste wat er kan gebeuren is dat je minder goed hoort, maar da's ver van de waarheid... en mensen beseffen ook niet hoe erg zwaar tinnitus kan zijn.
Het wordt zo hard onderschat en als je het uitlegt vergeten ze het al snel... best wel deprimerend.

Hier zou echt veel meer aandacht op gevestigd moeten worden...
Wil je gewoon eens praten of zoek je wat steun? Je mag mij altijd contacteren via PB!
[size=85]
You are not alone. Kop op, het wordt beter! I promise.[/size]
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Zorg dat de stoppen niet (moeten) doorslaan!!!

Berichtdoor Bert » 23 Nov 2015, 22:59

Met deze website willen we alvast heel wat mensen bewustmaken. Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel, maar als we blijven inzetten op preventie, ben ik ervan overtuigd dat we heel wat mensen kunnen behoeden voor de tuut in hun oren :)

Terug naar “Jouw verhaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten