Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
Tom1983
Berichten:4
Lid geworden op:03 Nov 2015, 19:13
Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Berichtdoor Tom1983 » 03 Nov 2015, 20:26

Hallo iedereen,

Leuk initiatief, eindelijk een manier om met lotgenoten te praten.
Mijn verhaal begint in mei 2012, ik kreeg een drukkend gevoel in mijn rechter oor, enkele weken later kwam daar
gesuis bij en gevoeligheid voor geluid. Dat laatste is eigenlijk het ding waar ik nu bijna 4 jaar later het meeste
last van heb. Het suizen is bij meer een geruis dat sommige dagen erger is dan andere dagen, maar waar
ik eigenlijk alleen in de eerste 2 jaar veel last van heb gehad omdat je het moet leren aanvaarden.
Nu hoor ik het zelfs niet meer, enkel als ik s avonds in de zetel zit en er is niets spannends op tv is,
of ik lig in bed, dan hoor ik het wel maar kan ik het ergens plaatsen waar het mij niet tot last is.
Ik ben naar allerlei dokters geweest, maar het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer: ze kunnen er eigenlijk op dit moment nog niets aan doen.
Die hyperacousis is door de jaren heen erger en erger geworden tot op heden waar ik niet zonder
oorstopjes kan gaan uiteten of in een plaats kan verblijven waar meer dan 10 mensen samen zijn. Het geluid
komt als een storm op me af en het gevolg is dan dat ik weken last heb van druk op mijn oren en nog gevoeliger
ben voor alle geluiden in het dagelijkse leven. Na een tijdje stabiliseerd dat wel weer, maar je leeft toch constant
met de angst dat je moet uitkijken waar je gaat of staat om je toch weer niet weken ellendig te moeten voelen, of
dat het permanent erger zou worden.
De leuke dingen in het leven zoals feestjes zijn voor mij niet meer weggelegd. Ik heb 13jaar lang een abonnement
gehad bij Club Brugge, dat eigenlijk na mijn zoontje, vrouw en familie het belangrijkste was in mijn leven, dat heb ik helaas
moeten opgeven. Op dagen dat het erger is, is het zelfs vervelend om met de auto te rijden omdat het lage
geluid van de motor zo ambetant in mijn oren klinkt. Maar ondanks dit alles probeer ik er toch het beste van te
maken en mijn zoontje en vrouw helpen mij daar enorm mee :D .
Ik wil maar zeggen aan al mijn lot genoten om niet de moet te laten zakken, je kan aan alles wennen en
genieten van de dingen die je WEL nog kan! en de voetbal wordt gelukkig op sporting telenet uitgezonden ;)
Lena
Moderator
Berichten:13
Lid geworden op:02 Nov 2015, 21:39

Re: Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Berichtdoor Lena » 03 Nov 2015, 20:47

Dag Tom,

Bedankt om je verhaal met ons te delen!

Je passie opgeven zal vast moeilijk zijn geweest. Maar heel sterk dat je er een positieve draai aan geeft.
Fijn dat je vrouw en zoontje jouw zo goed steunen. Zoals je zelf zegt, geniet! :)

Groeten!
Tiny
Berichten:3
Lid geworden op:03 Nov 2015, 22:31

Re: Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Berichtdoor Tiny » 03 Nov 2015, 22:35

Hallo Tom,
ik kan je verhaal helemaal verstaan want ik heb ook al 10 jaar tinnitus en hyperacousis wat mijn werk op een afdeling met zeer veel toestellen, monitors, pc's, enz. zeer moeilijk maakt. Ik kan je aanraden om ruismaskers te proberen. ik draag er zelf al 2 jaar en kan er alleen maar enthousiast over zijn. door een goede begeleiding van de audioloog en zijn team is mijn hyperacousis zelfs gebeterd en kan ik terug in ruimten met veel mensen komen wat ik vroeger liever vermeed. zeker eens proberen, dan kan je misschien binnenkort terug genieten van de match van op de toeschouwersbank. 8-)
Tom1983
Berichten:4
Lid geworden op:03 Nov 2015, 19:13

Re: Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Berichtdoor Tom1983 » 04 Nov 2015, 08:38

Goedemorgen Tiny,

Hartelijk bedankt voor je reactie, doet wel goed om met een lotgenoot te kunnen praten.
Ja computers dat is ook zo iets vervelends zeker als ze wat fluiten. Die ruismaskers, wat is
dat juist voor iets? Een audioloog is dat bijvoorbeeld audionova ofzo?
Wel leuk om te horen dat er iets bestaat om de situatie te verbeteren :D
Barre
Berichten:41
Lid geworden op:03 Nov 2015, 16:29
Locatie:Antwerpen

Re: Mijn leven met hyperacousis en tinnitis

Berichtdoor Barre » 04 Nov 2015, 12:56

[quote="Tom1983"]Goedemorgen Tiny,

Hartelijk bedankt voor je reactie, doet wel goed om met een lotgenoot te kunnen praten.
Ja computers dat is ook zo iets vervelends zeker als ze wat fluiten. Die ruismaskers, wat is
dat juist voor iets? Een audioloog is dat bijvoorbeeld audionova ofzo?
Wel leuk om te horen dat er iets bestaat om de situatie te verbeteren :D


Dat zijn een soort van oorapparaatjes die white noise produceren, een beetje een constant statisch geluid. Ze worden veel gebruikt in TRT.

http://www.tinnitus-trt.info/geluidsverrijking.html