1 jaar Tinnitus

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
KellyRSCA
Berichten:10
Lid geworden op:03 Nov 2015, 13:49
Locatie:Sint-Amands
1 jaar Tinnitus

Berichtdoor KellyRSCA » 03 Nov 2015, 14:11

Hallo allemaal,

Ik ben Kelly, 24 jaar en dag op dag 1 jaar geleden kreeg ik de diagnose Tinnitus. Dit na te lang naar te luide muziek met een MP3 te luisteren. Dit was toen nog 1 van mijn favoriete bezigheden, ik kon er zo van genieten... Ik ben nooit een fuifbeest geweest maar toch was dit voor mij een zware klap.
Ik heb ondertussen al verschillende therapieën geprobeerd, waaronder zuurstoftherapie , relaxatie,...maar tevergeefs. Integendeel, ik heb het gevoel dat het slechter word, ookal bescherm ik mijn oren. Het gaat zelfs zo ver dat ik , naar mijn gevoel, te luide geluiden vermijd. Het is zo extreem geworden dat ik helemaal geïsoleerd ben geraakt. Ik probeer het te negeren en er mee om te gaan maar soms ben ik zo gefrustreerd dat ik alles afreageer op de mensen rondom mij, en vooral zij die het meest om mij geven en mij enkel willen helpen.
Ik heb het gevoel dat al wat ik tot nu toe gehoord heb 'jje moet er maar mee leren leven' en dat wil ik ook wel...Maar de vraag voor mij is na een jaar nog steeds 'hoe dan?' Het lijkt voor mij wel of ik ben mijn vroegere leven kwijt...Daarom hoop ik op deze website informatie te vinden waar ik echt wat aan heb, met lotgenoten ervaringen te kunnen delen...en er zelf terug sterker en zelfzekerder mee te worden zodat ik inderdaad mijn oude leventje terug kan oppakken.
Anna1983
Moderator
Berichten:36
Lid geworden op:01 Nov 2015, 18:14

Re: 1 jaar Tinnitus

Berichtdoor Anna1983 » 03 Nov 2015, 14:21

Beste Kelly,
Mijn ervaring is dat als je veel bezig bent met je oorsuizen, het ook je leven meer en meer gaat beheersen. Zijn er zaken waarvan je nog ontspannen raakt?
Hobby's?


Wanneer is het zo extreem geworden dat je geïsoleerd bent geraakt? Speelde er nog meer dan alleen het oorsuizen toen?

Heb je het boek 'eerste hulp bij oorsuizen' gelezen, van Olav Wagenaar?
Allerlei vragen, maar die stel ik ook om wat duidelijkheid te krijgen in wat er misschien nog meer speelt, naast het oorsuizen.
Heb je nog goede dagen?

Gr Anna!
Ansofie
Moderator
Berichten:8
Lid geworden op:02 Nov 2015, 22:46

Re: 1 jaar Tinnitus

Berichtdoor Ansofie » 03 Nov 2015, 14:26

Dag KellyRSCA,

Het is waar dat één van de frustrerendste dingen aan tinnitus hebben is dat veel mensen je niet begrijpen. Vaak krijgen we te horen "zet je er maar over", "let daar gewoon niet op" of "je moet dat gewoon worden". Makkelijker gezegd dan gedaan, hé? Na een tijdje kookte mijn bloed toen iemand zoiets zei.

Maar wat kan je dan wel doen? Je kan proberen op meerdere domeinen in je leven een aantal aanpassingen te maken. Zo kan je bijvoorbeeld slapen met een zoemende computer op de achtergrond, studeren in de bibliotheek waar omgevingslawaai is of de TV laten spelen op de achtergrond wanneer je alleen bent. Dat is voor iedereen zelf wat zoeken. Als je een beetje zoekt op de pagina ga je zeker nog tips vinden die voor jou kunnen werken. Wat het vermijden van luide geluiden betreft, hangt het er een beetje vanaf wat je juist bedoelt. Je MP3 niet meer op het luidste zetten is zeker een must, maar drukke plaatsen zoals een café vermijden zou ik niet doen (anders sluit je je op).

Als je nog meer tips wil of concretere vragen hebt, mag je ze hier altijd stellen!

Groetjes
Gert
Moderator
Berichten:8
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:59

Re: 1 jaar Tinnitus

Berichtdoor Gert » 03 Nov 2015, 14:35

Beste Kelly,

Vooral blijven volgen hier! De bedoeling is uiteraard ook dat we mensen volop verder helpen met wat zij moeten verdragen. Voor sommigen is het een milde vorm, voor sommigen is het een harde vorm. Je zal zien, naar mate dat het hier wat gevulder geraakt met mensen dat hier heel wat tips&tricks uit de bus komen die voor jou goed werken. Ik zie het trouwens in de posts hierboven al vermeld worden.

Vooral de moed niet opgeven en zoek wat informatie of steun bij mensen die je wel begrijpen. Laat ons hopen dat dit forum je een beetje verder brengt in het aanvaarden van en omgaan met je tinnitus!
- To beer or not to beer -
By William Shakesbeer
KellyRSCA
Berichten:10
Lid geworden op:03 Nov 2015, 13:49
Locatie:Sint-Amands

Re: 1 jaar Tinnitus

Berichtdoor KellyRSCA » 03 Nov 2015, 14:46

[quote="Anna1983"]Beste Kelly,
Mijn ervaring is dat als je veel bezig bent met je oorsuizen, het ook je leven meer en meer gaat beheersen. Zijn er zaken waarvan je nog ontspannen raakt?
Hobby's?


Wanneer is het zo extreem geworden dat je geïsoleerd bent geraakt? Speelde er nog meer dan alleen het oorsuizen toen?

Heb je het boek 'eerste hulp bij oorsuizen' gelezen, van Olav Wagenaar?
Allerlei vragen, maar die stel ik ook om wat duidelijkheid te krijgen in wat er misschien nog meer speelt, naast het oorsuizen.
Heb je nog goede dagen?

Gr Anna!


Hey Anna,

Bedankt voor je reactie !
Ik heb nog wel een hobby, nl. paardrijden, als ik daar mee bezig ben, ben ik echt even weg van alle problemen. Jammer genoeg kan ik dit niet zo vaak per week doen met mijn moeilijke werkuren. ( ik ben zorgkundige in een rusthuis)
Ik probeer wel nog andere vormen van afleiding te zoeken, maar die steken me vaak snel tegen omdat ik er door mijn mentale toestand de energie niet voor heb...

Hoe het zo ver is kunnen komen weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat dat te danken is aan het feit dat ik in het begin weinig informatie kreeg over wat nu eigenlijk schadelijk geluid en zo is...Dat en het feit dat ik ook enkele keren heb ondervonden dat het suizen naar mijn mening slechter werd nadat ik iets gedaan had bv. met oordopjes naar de bioscoop.
Dat boek waar je het over hebt, heb ik nog niet gelezen. Ik wist zelfs niet dat er boeken over bestonden ! Ik wil het zeker wel eens proberen.
Ik heb zeker nog goede dagen. Bv. als ik afspreek met mijn beste vriendin. Daar voel ik me het beste bij maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat ik haar er erg mee belast en dat wil ik ook niet, zij is mijn grootste steun.