Tinnitus na NMR onderzoek

Deel hier jouw verhaal over je oorsuizen met andere jongeren.
EternalSilence
Berichten:5
Lid geworden op:19 Dec 2015, 10:50
Tinnitus na NMR onderzoek

Berichtdoor EternalSilence » 19 Dec 2015, 11:09

Geachte,


Bij deze mijn verhaal. Ik werk als verpleegkundige. Wegens aanhoudende pijn moest ik onder de NMR.
Ik kreeg een koptelefoon op met muziek, om de 'akelige' geluiden van het NMR toestel te onderdrukken.

Ik weet het nog heel goed, die dag veranderde mijn leven in een nachtmerrie.
Tijdens het NMR onderzoek begonnen mijn oren (en vooral rechteroor) pijn te doen. Maar ik beet door, omdat het nog maar 15minuten was.
Na het nmr onderzoek vond ik dat m'n radio te luid stond van m'n wagen. Alles was plotseling 'te luid'.
Diezelfde nacht ging ik slapen, na ongeveer 10minuten een keiharde tuut in m'n oren. Ik vreesde meteen het ergste.

De volgende dag eens de decibel limieten van een nmr onderzoek opgezocht. Deze varieren van 100db tot 130db
Dit voor onderzoeken van 20min - 30min.
[url]http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/10872-de-gevaren-van-mri.html[/url]
Hoe krachtiger de NMR, hoe groter het decibel niveau.
Vroeger nog nmr onderzoeken gehad, nooit problemen (ik kreeg toen oordoppen en geen radio).
Bij dit onderzoek dus een radio en geen oordoppen.

Die week kon ik niet slapen, door het getuut, ik bleef ook maar paniekeren dat het nooit meer zou overgaan.
Alle soorten geluidsonderdrukking geprobeerd s'avonds, maar hielp ook niet.
Naar de NKO arts, na oor onderzoek werd er geen 'schade' gevonden. audiogram was normaal.
Op zich een opluchting, maar toch bleef de tinnitus aanwezig.

Daarna opstarten van Deanxit. Deanxit leek te helpen. ik sliep min of meer als een blok s'avonds.
Na 1 maand gestopt, bruusk, wat niet goed was voor m'n geestestoestand.
Dan naar de lapperre gegaan, opnieuw audiogram, geen afwijking. Toch een tuut.

Nu na al die maanden van tuut, heb ik het er nog zéér moeilijk mee.
Door het chronische slaaptekort associeer ik nu slapen met tuut.

Ik vraag me af of er nog mensen gelijkaardige dingen hebben meegemaakt.
Hoe gaan jullie er mee om.
Ook kan ik het niet laten om gedurende de dag m'n oren af te dekken en te checken of m'n tinnitus weg is, wat niet het geval is natuurlijk.
Op dit moment helpt SSRI medicatie, maar eerlijk gezegd stopt ik daar liever mee.
(omdat SSRI medicatie ook kan zorgen voor tinnitus)

(Bij deze ook een waarschuwing ivm NMR onderzoeken, artsen beweren dat dit niet mogelijk is.
Toch is het een feit dat de decibels van een NMR onderzoek boven de 100decibels gaan.
en als je gevoelige oren hebt, kan dit uiteindelijk leiden tot tinnitus)
Laatst gewijzigd door EternalSilence op 19 Dec 2015, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
EternalSilence
Berichten:5
Lid geworden op:19 Dec 2015, 10:50

Re: Tinnitus na NMR onderzoek

Berichtdoor EternalSilence » 19 Dec 2015, 11:16

Hoelang zijn de wachttijden bij een TRT therapie?
Zal het stopzetten van de AD medicatie (SSRI) zorgen voor een tijdelijke toename van m'n tinnitus (wss wel)

Edit: Oooh de ironie van m'n gebruikersnaam :(
Bert
Oprichter
Berichten:110
Lid geworden op:01 Nov 2015, 14:55

Re: Tinnitus na NMR onderzoek

Berichtdoor Bert » 20 Dec 2015, 10:14

Dag EternalSilence,

Bedankt om je verhaal met ons te delen. Wat spijtig dat je op zo'n manier je tinnitus opgelopen hebt. Ik wist niet dat NRM zo hard kon gaan. Artsen moeten hier inderdaad mee oppassen en steeds oordoppen voorzien. En vooral: de patiënt hierover informeren.

Dat je je nu tinnitus nog hoort, terwijl je geen schade hebt, kan het gevolg zijn van jouw reactie op je oorsuizen. Doordat je meteen heel angstig werd door de tuut (wat meer dan normaal is), worden je oorsuizen automatisch heviger. Dit kan ervoor zorgen dat je je tuut ook blijft horen, ook al zijn je oren in feite niet beschadigd. Het is dus zaak om er op de één of andere manier mee te leren omgaan. Dit vergt tijd, MAAR het is zeker en vast mogelijk. Op het forum zitten veel mensen die hebben leren omgaan met hun oorsuizen. Bij iedereen verloopt dit proces anders. Medicijnen vermijd je best zoveel mogelijk. Je bespreekt best eerst even met je dokter wanneer je die SSRI-medicatie stopzet. Hij zal je hierover beter kunnen informeren.

Wat de wachttijden van TRT betreft: dit hangt af van praktijk tot praktijk. Ik zou zeggen: informeer eens bij een gehoorcentrum in de buurt. Zij zullen je graag alle informatie geven :)
Céline
Moderator
Berichten:32
Lid geworden op:01 Nov 2015, 16:27

Re: Tinnitus na NMR onderzoek

Berichtdoor Céline » 28 Dec 2015, 21:58

Dag EternalSilence,

Ik weet maar al te goed wat je bedoelt. Laatst ging ik zelf onder de NMR (met mijn tinnitus). Ik wist op voorhand dat ik me op geluiden van meer dan 100 dB moest voorbereiden. Eerst stond ik er weigerachtig tegenover maar uiteindelijk kan je niet veel anders dan het toch maar doen. Ik heb mijn oordoppen op maat ingestopt die 30 dB dempen en wat een lawaai was dat nog steeds! Ik kan me voorstellen dat het zonder oordoppen gewoon niet te harden is. De enige raad die ik kan meegeven aan iedereen is om oordoppen in te stoppen en om er desnoods zelf in de supermarkt aan te schaffen.

Ik kan me voorstellen dat het heel erg moeilijk voor je is om ermee om te gaan, maar probeer de tuut zoveel mogelijk te negeren. Het feit dat je je oren afdekt, maakt je lichaam nog alerter voor die tinnitus waardoor die, net zoals Bert zegt, luider zal gaan. Wees inderdaad voorzichtig met medicatie. Hopelijk kan dit forum je helpen om met je tinnitus te leren omgaan!
kennethel
Berichten:1
Lid geworden op:26 Dec 2015, 15:51

Bekijk laatste bericht

Berichtdoor kennethel » 30 Dec 2015, 09:44

Een stuk beter zo. De vorige versie deed de Windows Phone style teveel geweld aan. Dit lijkt wel een aardig compromis. Al had het hamburger menu van mij ook weg gemogen, die functie kan ook prima in de app bar.
[url=http://www.elitelux.ru/wallets-womans%2C2.html]женский кошелек москва[/url]

Terug naar “Jouw verhaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten